צבי ים - התנדבות בקוסומל, מקסיקו

כתב וצילם: אלדד פוסטן

צבי ים - התנדבות  באי קוסומל, מקסיקו

אהלן לכול המטיילים והמטיילות,

קוראים לי אלדד ואני מטייל כרגע 10 חודשים עם חברתי. התחלנו בארגנטינה עד מקסיקו.

אחרי התנדבות של שבועיים במפלט לחיות בבוליביה, החלטנו לחפש עוד דרכים להתנדב ללא תשלום. בפנמה עבדנו מספר ימים בגן החיות Summit אבל שני המקומות שאני עומד לספר עליהם נמצאים דווקא באי קטן, מול עיר המסיבות פלאיה דל כרמן, ושמו קוסומל.
לפניכם הפרטים:

אחרי שגם אני רדפתי ברחבי מרכז אמריקה במטרה לראות צבי ים, נדהמתי לגלות שבקוסומל לא רק שיש המונים אלא גם שזה בחינם. אחרי בירור קצר, הסתבר שכל הצד המזרחי של האי הוא שמורה מוגנת, מפני שכל שנה יולי-ספטמבר מגיעות מאות צבות ים לחופי האי ומטילות את ביציהן. אנחנו הגענו אומנם באוקטובר אז לא ראינו את ההטלה אבל מהטלה שראינו בניקרגואה אני יכול לספר, שמדובר באירוע מרשים לראות עשרות צבות ים יוצאות ומטילות.

תהליך ההטלה הוא ארוך ומתיש לצבות ובסופו הן חוזרות מותשות לים. 54 ימים לאחר מכן מתחיל מסע נוסף אבל הם פעם של הצבונים הקטנים. המסע מתחיל הצורה קשה ביותר שהצבים נאלצים לחפור את דרכם מחור באדמה בעומק של עד מטר! בכל קן ישנם בין 100 ל-140 ביצים אז התחרות והצפיפות הם קשים מאוד. לצבים שמצליחים לצאת נכונה דרך של עד 20 מטר למים. בזמן הזה יכולים לטרוף אותם ציפורים, סרטנים, שועלים ועוד הרבה חיות שהיו שמחות לארוחת צבים. אבל המסע לא מסתיים ברגע המיוחל של ההגעה למים, גם שם עורבים טורפים שונים. תוסיפו לזה את האדם שמצליח להרוס כמעט כל בית גידול אפשרי (בנייה על החוף ואורות גורמים לצבים ללגת לכיוון המנוגד לים) וישנם מקומיים שאוכלים את הביצים והסיכויים לשרוד לא מאירים פנים.

אבל יש תקווה. נשיא מקסיקו והרשות האקולוגית של קוסומל החליטו שמבקום להקים עוד מלונות מפוארים תוקם בצד המזרחי של האי שמורת טבע פרט לכך הוחלט לעשות את המקסימום כדי להגדיל את אחוזי ההישרדות של הפלא הטבעי הזה. תוכנית המתנדבים כוללת מקומיים, תלמידי בית ספר ותיכונים ומבקרים. כל יום יש שתי משמרות, משמרת ראשונה יוצאת מהמרכז האקולוגי בעיר ב-0800 וחוזרת ב-1300 והשנייה מ-1500 עד 2000. תפקיד המתנדבים הוא לחפור בקנים שכבר בקעו ולהציל את אותם צבונים שלא הצליחו לצאת. נשמע קלוש אבל הכל יום מצילים יותר מ-200 צבונים. משמרת הצהריים עדיפה לדעתי כי פחות חם ומפני שבשקיעה מתבצע השחרור. בשעה 1800 בערך מתחילים הצבונים לצאת מהקנים בצורה טבעית וכן משחררים את הצבים שנאספו באותו היום. כל יום תראו לפחות 200-300 צבונים רצים את ריצת חייהם במפגן יפיפה. אני מבטיח לכן שגם אתם תתרגשו כמו ילדים. התחושה שהצלתם אפילו צבון אחד, תהפוך ללא ספק לאחת הנקודות שלא תשכחו מהטיול שלכם.

הטלפון של ריקארדו הביולוג 9871110629.
מומלץ להתקשר יום לפני בשעה 2100 כדי לוודא שיוצאים למחרת ולשאול איך מגיעים. הוא מדבר אנגלית טובה וישמח להסביר ולעזור. לא לשכוח מצלמות, מים, דוחה יתושים וקרם הגנה (אין טיפת צל). ישנה גם אפשרות להתנדב בתקופת ההטלה בסימון ומדידה של הקנים, אבל בשביל זה צריך לדבר עם הביולוג בתקופה הרלוונטית.
תקופת הבקיעה היא עד ה-15 בנובמבר אז מהרו והתנדבו. הגעה יכולה להתבצע גם עצמאית ואפשר להגיע רק לראות את הצבים יוצאים בשקיע, אבל ההתנדבות מוסיפה נדבך נוסף ומיוחד.