טרק קרוס דה לוס מארס - סיפור דרך

3/2/09

סיפור דרך - טרק "קרוס דה לוס מארס" או בעברית "צלב הימים"
כללי על: Cruz de los Mares
אורך הטרק: 5 ימים.
רמת קושי: קשה (בעיקר על סעיפי סימון שביל לא ברור, חציית נהרות עמוקים והליכה מאתגרת על סלעים חלקים).
תיאור כללי: טרק מקסים לנקודה הדרומית ביותר ביבשת אמריקה - הר ועליו צלב נוצרי. הטרק הוא ברובו הליכה על קו חוף וצפייה בלהקות דולפינים וסירות דייג ציוריות. אם יתמזל מזלכם, תוכלו גם לצפות בלהקות כלבי ים ולוויתנים. הטרק כולל חצייה של 2 נהרות עמוקים (עד גובה ראש), טיפוסי סלעי חוף חלקים ומעט שבילים בוציים. מומלץ בחום!
מיקום: דרום צ'ילה , אזור פונטה ארנאס.

הגעה לטרק: יש להגיע לעיירה סאן חואן וממנה להמשיך בדרך עפר הממשיכה דרומה כחצי שעת הליכה. אופ' להגעה לסאן חואן: מונית (כ-20,000-30,000 פזו צ'יליאני), ואן מהבלו האוס (כ-50,0000 פזו צ'יליאני לכ-10 אנשים), אוטובוס (קו 120, יוצא פעמיים בשבוע מפונטה ארנס, דורש בירורים) או פשוט טרמפים.

המגדלור -  טרק קרוס דה לוס מארס, צ’ילה.

יום ראשון: תחילת הטרק - הרפוחיו (כ-5 שעות):
מקטע I: נחל סן פדרו - המגדלור, אורך: 3-2 שעות:
תחילת הטרק היא בנחל סן פדרו, לא אפשרי למעבר רכב שהוא לא 4x4. את הנחל חוצים בקלות (מים רדודים מאוד). מהנחל יש 1:30-1:00 שעות על דרך עפר המתאימה לכלי רכב. לאחר מכן, ממשיכים עוד כ-1:30-1:00 שעות על החוף, עד שמגיעים להוסטל מפואר.בשביל שממשיך מאחורי ההוסטל מגיעים אחרי 5 דקות למגדלור ובדרך בין ההוסטל למגדלור עוברים ליד משטח קמפינג טוב (בקשת בעל ההוסטל היא לא להדליק שם אש - אנא כבדו אותה).

מקטע II: המגדלור - הרפוחיו, אורך:  2:10-1:50 שעות:
אחרי שעליתם למגדלור, התרשמתם מהנוף וצילמתם אותו, הגיע הזמן להמשיך בדרך.
יורדים מגבעת המגדלור וממשיכים במרעול עדין בתוך העשב לתוך היער לשביל מסודר ומסומן בסרטים כחולים וכתומים. השביל המסומן ביער אורך כ-30-40 דק', עם ירידה קטנה לחוף למספר דק' (העלייה חזרה אחרי 5 דקות מסומנת בסרט סימון כחול על אחד הענפים). לאחר היציאה הסופית מהיער מחכה לכם הליכה של 45-60 דקות על קו החוף בצמוד להסתעפויות המפרצים. מומלץ לא לפספס את התצפית על אי השחפים הקטן, שעל אחת הגבעות (אתם כבר תראו), ולשים לב לסימונים כי מדי פעם הם עשויים להופיע ולהקל את ההליכה על סלעי החוף. לאחר ההליכה הזו על החוף, נראה מימין שביל שעולה ליער המסומן בסרט סימון כתום, אלטרנטיבה למעבר מצוקי קשה על החוף. השביל המסומן והמסודר לוקח אותנו כ-15-30 דקות ביער ומחזיר אותנו לחוף להליכה נוספת של 20-30 דקות. לאחר זמן זה, נבחין בשביל קטן העולה לתוך מיוערת קטנה על גבעה. בגבעה זו ממוקמת הרפוחיו (בקטת עץ קטנה) הכוללת 2 חדרים, אח, מעט ציוד שמטיילים השאירו, ספר אורחים, משטח קמפינג נאה בחוץ וביתן נפרד לשירותים. פה נעשה את הלילה.
טיפ: במידה ופספסתם את העלייה לרפוחיו, ניתן המשיך על החוף עד שפוגשים בנחל שאותו צריך לחצות יום למחרת. ממנו ניתן לחזור בשביל שעולה חזרה למיוערת במשך 5-10 דקות ומגיע לרפוחיו. קשה לראות את הרפוחיו מהחוף וקל לפספס את השביל שעולה אליה.

יום שני: הרפוחיו - קמפינג הנהר השלישי (כ-6 וחצי שעות):
מקטע I: הרפוחיו - ¨מפרץ האמצע¨, אורך:  1:00-1:20 שעות:
יורדים מהרפוחיו בשביל מסומן ומגיעים לנהר הראשון. בשעות השפל הנער אינו דורש אפילו חליצת נעליים, אפשרי לעבור אותו בלי להירטב. בשעות הגאות המים מגיעים לקו הברכיים. לאחר חציית הנהר, ממשיכים על החוף על חול ים כ-15-20 דק', במהלכן עוברים נק' קמפינג נחמדה בשביל שנכנס ליער מימין. לאחר הליכה זו, נבחין בשפך מים קטן אותו צריך לחצות, ובכך שקו החוף נהיה סלעי. בנקודה הזו נחפש סימון כתום על אחד הענפים ביער שמימין וניכנס לשביל המסומן. ביער נלך כ-20 דקות, כאמור בשביל מסומן בסרטים כתומים. לאחריו נחזור לקו החוף ונפנה ימינה להליכה נוספת של 30-40 דק' עד שנגיע למרכז מפרץ, להלן ¨מפרץ האמצע¨. בדיוק במרכזו של ¨מפרץ האמצע¨ נמצא שפך נחל אל הים ונק' קמפינג בתחילת היער שלאחר הערוצון.

מקטע II: ¨מפרץ האמצע¨ - הנהר השני, אורך: 2:10-1:40 שעות:
ב¨מפרץ האמצע¨, לאחר חציית הערוצון שנשפך לים, נתחיל לחפש מימין סימון של שלט וסמרטוט צהוב (קל מאוד לפספס). הסימון הזה לוקח אותנו לשביל בוצי, המסומן בסרטים צבעוניים של 90-60 דקות המטפס שלוחה ויורד אותה חזרה לחוף. אם לא מצאתם את השביל המסומן, תחזרו למפרץ ותמצאו אותו כי אין דרך המשך אחרת על החוף. בסיום השביל הנ¨ל, לאחר החזרה לקו החוף, פנייה ימינה והליכה של עוד כ-20 דקות על חול ים נעים עד לנהר השני. בכדי לחצות את הנהר השני נאלץ לפשוט בגדינו וללכת במים. אם יש לכם מזל, בשעות השפל, המים יגיעו לקו המותניים. עם קצת פחות מזל - המים יכולים להגיע לגובה ראש בקלות. מומלץ לשלוח קודם את הגבוהים ולהחזיק את התרמיל חזק מעל הראש (אצלנו אחד כמעט טבע ונאלץ לשמוט אותו...). מיד לאחר הנהר השני, בעצי היער נמצא נק' קמפינג נאה. לאחר הליכה נוספת של 20 דק' נראה מצד ימין עמוד עם נייר כסף עליו, המסמן את נק' הקמפינג הטובה יותר.

מקטע III: הנהר השני - קמפינג הנהר השלישי, אורך: 2-3 שעות:
מהנהר השני נמשיך בהליכה של 2-3 שעות על קו החוף. מרבית ההליכה היא על חול נוח יחסית להליכה אולם יש קצת דילוגי סלעים חלקים, במיוחד בהתחלה. העניין העיקרי המקטע זה הוא להיצמד לקו החוף, גם אם חושבים שזה לא נראה הגיוני.
נהר זה יכול להגיע גם הוא לגובה ראש, אך אפשרי גם לחצות אותו בגובה מותניים בלבד בשעות השפל. לאחר הנהר, ביער שמולו יש נקודת קמפינג טובה עם צריף פח קטן. הכניסה לנקודה היא בסימון גחול על האחד העצים, די קשה לזיהוי.

חציית הנהר -  טרק קרוס דה לוס מארס, צ’ילה.

יום שלישי: קמפינג הנהר השלישי - הצלב (כ-6 שעות והחזרה תלויה בכם...):

מקטע I: הנהר השלישי - הסלע המשונן, אורך: 3:30-2:00 שעות:
מהנהר נמשיך עם קו החוף לכיוון דר'-מע' בהליכה של 2:30-1:15 שעות. ההליכה היא ברובה דילוגי סלעים חלקים ומשוננים. צריך להיזהר לעשות קטע זה במיוחד בשעות גאות הים. יש לעשות מקטע זה לאט ובזהירות כי הוא מסוכן. לאחר הזמן הנ¨ל, נחצה ערוצון נחל רדוד, שניתן לעשותו על גזע עץ המונח שם. לאחר חציית הערוץ, ניתן למצוא מימין בעצים, נקודת קמפינג נחמדה לעצירה, המסומנת בחגורת הצלה כתומה התלוייה על אחד הענפים. לאחר מכן נמשיך עוד כ-40-60 דק' על הליכה יחסית נוחה על החוף עד שנבחין בסלע משונן, המזכיר איבר מין גברי הנמצא בעיקול החוף. זהו סוף המקטע, וממנו זוהי הנק' הראשונה שניתן להבחין בצלב שעל ההר.

מקטע II: הסלע המשונן - הצלב, אורך:  כ-3 שעות:
לאחר קצת צילומי הצלב מרחוק, ממשיכים עוד כ-45 דק' הליכה על החוף (מקטע שרובו שוב דילוגי סלעים וגזעי עצים מתים). לכשתגיעו לקטע מצוקי על החוף, שלא ניתן לעוברו, תבחינו מצד ימים בכיתוב על גזע עץ, המסמן שביל הנכנס ליער ועוקף קטע בעייתי זה. ההליכה בשביל בוצי, אך מסומן היטב לכ-20 דק' (במהלכו יש גם מקטע עם טיפוס חבל). לאחר מכן חוזרים לחוף להליכה של 25 דק', עד שמבחינים בעמוד לבד מימין המסמן את העלייה לצלב. בתחתית ההר, ישנו אתר קמפינג טוב. העלייה להר מסומנת היטב עם עמודים לבנים ותמונות של ישו, והוצבו שם לעזר מדרגות ומעקות חבלים. העלייה לוקחת כ-1-1:30 שעות. בסיום העלייה מגיעים לצלב, עושים מס' תמונות ומתחילים את הדרך חזור באותו האופן, רק הפוך...

הצלב -  טרק קרוס דה לוס מארס, צ’ילה.

יום 4-5:
את הימים הבאים תסדרו לפי קצב הליכתכם והבנתכם את הדרך הלוך. פירטנו את כל נק' הקמפינג האפשריות שאנחנו מצאנו, אתם יכולים לתכנן את הלילות הללו על פיהן. מומלץ ביום השלישי, להשאיר את התרמילים הגדולים בקמפינג קרוב לצלב ולהגיע לצלב ללא תיקים. יש רק לוודא שהקמפינג קרוב מספיק שתספיקו לחזור עד הלילה.
שיהיה בהצלחה !

קצת עלינו:
אנחנו 4 חברה שיצאו לטרק בינואר 09. את המידע לטרק ניסינו לאסוף במשך כמה ימים בפונטה ארנס ולצערינו יצאנו לטרק עם מידע מאוד חלקי ולא מדוייק. משום מה, אין תיעוד מסודר לטרק ומעטים האנשים שסיימו אותו ויכלו לעזור. בעקבות מידע מוטעה שקיבלנו מצאנו עצמנו במצבים מאוד לא סימפטים. באחד המקרים, השארנו את התרמילים בקמפינג הנהר השני ותכננו להגיע לצלב ולחזור באותו היום. בעקבות תזמון לא נכון שקיבלנו ממטיילים אחרים שעשו חלק מהטרק, מצאנו עצמנו בדרך חזרה נכנסים לחושך ונאלצים לעשות את הלילה ללא כסות, אש ואוכל - לא נעים בכלל...
מלבד זה, ולעוד כמה אירועים קצת מבאסים של התברברות, נהנו מאוד מהטרק והבנו שסיפור דרך טוב היה יכול להפוך את החוויה להרבה יותר מהנה. אנחנו מאחלים לכם טרק מוצלח ומקווים שהסיפור דרך יעזור לכם להנות ממנו.
ואגב, אם אתם תוהים, אז אכן ראינו כלבי ים ולוותין כ-20 מטר מהחוף. נראה אותכם...

ליוויתן -  טרק קרוס דה לוס מארס, צ’ילה.

טיפים נוספים:
- בסיפור דרך לא תוזמנו חציית הנהרות. מקטעים אלו אורכים זמן - התפשטות, חצייה והתלבשות. יכול לקחת את ה-30-40 דק' בכיף.
- אפשרי לבדוק בצי הימי בפונטה ארנס את שעות הגאות והשפל - עוזר לתכנון שעות חציית הנהרות. עקרונית להבנתינו השינויים הם 6 שעות גאות ו-6 שעות שפל לסירוגין.
- כל סימון שאתם רואים - סרטים צבעוניים, שקיות ניילון, חגורות הצלה תלויות הם סביר להניח הסימון.
- אם יש ספק, פשוט תמשיכו עם החוף, בסוף תגיעו...

בן ארוג'אס , רועי קרן, זיו עומר ודור לייטמן -
ינואר 09

ההגעה לצלב - טרק קרוס דה לוס מארס, צ’ילה.

דרגו את הכתבה
ציון סופי: 4.8/5 מספר מדרגים: 12

תגובות (19)

טיפים לטרק- מרץ 2016 Gal Shneor | 07.03.16

אהלן חברים, חבר ואני סיימנו את הטראק השבוע עם מזג אוויר מדהים ונוף יוצא דופן, כמה דברים שכדאי לדעת לפני הטרק:
-יש אחלה אינפורמיישן בפונטה ארנס- Sernature, רחוב אחד דרומית לפלאזה. יש שם בחורה שיודעת אנגלית בצורה טובה ועדכנו אותה בכל הפרטים בנוגע לטראק ישר אחרי שחזרנו, היא גם תדפיס לכם זמני גאות ושפל ותסביר לכם על האוטובוס.
-לקנות ציוד עמיד לגשם,אפשר בכל חור בעיר הזו ובעיקר במתחם ה- Zona Franca שזה כמו ביל״ו סנטר של העיר.
- כשתרדו מהאוטובוס זה יהיה בסוף כביש 9 באמצע שום מקום,עם שלט חום וליד איזה ארבעה בתים,תתחילו ללכת על הכביש במקביל לים ותקחונטרמפים עם המשאיות שעוברות שם (מאריכים את הכביש אז יש עבודות) כמה שיותר רחוק וקרוב לתחילת הטראק שזה במגדלור וההוסטל שנמצא שם.
-בהוסטל יש יערן שלוקח את הפרטים שלכם למקרה חירום שלא תחזרו, אנחנו התחמקנו ממפגש איתו כי שמענו שהוא עשה קטעים מסריחים למספר ישראלים (זרק אבנים,קילל,צרח וכדומה) אז פשוט תדאגו לעדכן את המשפחה או חברים איפה תיהיו כל יום ותתחמקו מהמנוול :)
-הטראק מסומן בסרט סימון כתום חדש!!! תעקבו אחריו, זה מישהו ששם את זה בחודש האחרון וזה לוקח אתכם עד הצלב וחזרה בלי שום ברבורים. בדרך תראו מלא סימונים ישנים,תצמדו לסרט הכתום החדש כי האחרים מוסילים לשבילים שעצים קרסו עליהם.
-זמני גאות ושפל הם קריטיים ביותר,בעיקר בנהר השני שהוא הכי רחב! בנהר השני תעלו עם הזרם 100 מטר צפונה עד שתגיעו לעץ רקוב,גבוה, שעדיין מחובר לקרקע- שם תחצו ומה שיכווין אתכם זה בול עץ מבצבץ מהמים. אל העץ הרקוב לא תוכלו להגיע אם השעה היא לא שעת שפל.
בנהר השלישי תעלו טיפה עם הזרם עד שתבחינו בגדה שממול מסקנטייפ כסוך על בול עץ ועליו סרט סימון כתום, תחצו בקו ישר לכוונו ויצא שתלכו על חלוקי נחל וכמעט ולא תרטבו.
-להזהר במקטע של הסלעים המשוננים ביום השלישי, מאוד קשה,מחליק ומסוכן וזו אחת הסיבות העיקריות למה לא לעשות את הטראק לבד.

עדכון 2015
יצאנו לטרק 6 חבר`ה, מיום שישי בבוקר עד שני בצהריים. סוף נובמבר 2015
טרק מדהים, חוץ משלושה צרפתים שראינו בהתחלה עושים את הדרך חזרה היינו היחידים שם, חוויה אדירה. כמה טיפים ועדכונים:
-מומלץ להגיע בפונטה ארנס להוסטל אינדיפנסיה, בעל ההוסטל אדוארדו מאוד נחמד, יודע המון על הטרק ומשכיר ציוד מעולה ובזול.
Www.hostalindependencia.cl
-לגבי ההגעה, יש בימי שני רביעי ושישי אוטובוס (שעולה 1000 פזו ציליאני) שיוצא באמת מהפינה של הפחונים ליד הנהר כמו שכתוב פה, ב7 וחצי בבוקר וב7 וחצי בערב. נסיעה של משהו כמו שעה, והשעות שהוא מגיע לסאן חואן הן גם שעות היציאה חזרה לעיר.
-מומלץ לעשות את קטע החוף הראשון בטרמפים עם העובדים שבמקום (יש עבודות כריתת עצים), יחסוך הרבה הליכה רגלית משעממת יחסית עם ציוד כבד.
-אין הרבה איפה לטעות בדרך (פשוט הולכים על קו החוף עם עליות מדי פעם ליער, ורוב המסלול מסומן בחתיכות שקית על עצים). החורפים קשים באזור הזה, ועצים נופלים בתדירות גבוהה, דבר שמשנה את השביל לעיתים קרובות.
-לגבי הלילות, בלילה הראשון מומלץ לישון
בבקתה שנמצאת בצמוד לנחל הראשון(לפניו).
בלילה השני (והשלישי) מומלץ לישון בפינת קמפינג בנהר השלישי, יש לפני ואחרי, לדעתי עדיף אחריו.
-בתחילת המסלול יש להירשם בשמות ומספרי דרכון אצל בעל ההוסטל שבצמוד למגדלור , אי אפשר לפספס, הוא לא ידידותי מאוד, אז רק תבטיחו לו שלא תדליקו אש ותמשיכו הלאה ;)
-אל תדליקו את האח בבקתה!! כל המקום התמלא לנו בעשן סמיך.
-בחציית נהרות, כמו שרשמו פה, אל תתפתו ותעברו במקום הכי צר, ברוב הפעמים הוא גם יהיה העמוק ביותר.
- רגע לפני שמגיעים לתחילת העליה לצלב, יש קטע בחוף של מצוק רציני שאי אפשר לעבור. ממש לפניו, יש חבל וטיפוס די רציני, אל תוותרו לעצמכם!
-לגבי החזרה !!!!! המסלול הוא בגדול הלוך חזור, אלא אם כן תשקיעו בתפיסת טרמפ עם סירת דייגים. את הטרמפ מומלץ לתפוס בבולבול (כשעתיים הליכה אחרי הנחל השלישי) או במקום סלעי בסוף המסלול במקום שבו מסלול הסירות קרוב לחוף. תביאו
משהו זוהר שיתפוס את העין, ואל תוותרו בקלות, חוויה באמת מיוחדת.ההפלגה לוקחת 6-8 שעות אם תהיתם...
-ציוד- המים בנהרות נקיים לשתיה, אז שלוקר או בקבוק אחד יספיקו. סנדלים חובה לחציית נהרות וכל ההתרגנות לפני ואחרי. לפחות 3 זוגות גרביים לפחות להחלפה, אם הנעל מתרטבת (יש קטעים

צלב הימים gabi12 | 15.12.11

במלון פטגוניה האוס ממש ממש עזרו לנו עם כל המידע לטרק וכריסטיאן מסיע לריו סאן פדרו שזה תחילת הטרק ב 50000 ציליאן לא משנה כמה אנשים

תהנו

דרגת קושי nok1437 | 29.12.10

שלום

הייתי שמחה לדעת עד כמה הטרק הזה קשה ומסוכן
האם יש דברים שצריך להיזהר מהם במיוחד? ועד כמה זה פופלרי? האם יש סיכוי שאני אמצא את עצמי לבד באיזו מקום בלי יכולת ליצור קשר?

חשוב מאוד! gh87 | 25.12.10

בשבוע שעבר (דצמבר 10) עשינו את הטרק, שהיה מדהים למרות מזג האויר שלא היה לטובתנו. לטרק הגענו במיניבוס קטן שמפזר פועלים בסביבת הכפרים באזור, ההסעה יוצאת מפונטה אראנס בימי שני רביעי ושישי ב7 וחצי בבוקר וחוזרת בסביבות 8 בערב, חשוב מאוד לברר שהשעות לא השתנו!!
דבר נוסף שמאוד מאוד חשוב, את הדרך חזור עשינו בטרמפ עם בעל ההוסטל ליד המגדלאור, להפתעתנו גילינו שהוא לא מחבב כל כך ישראלים בגלל שהוא תפס מספר קבוצות של ישראלים שטיפסו למגדלאור ללא הסכמה ואף ישנו שם והדליקו מדורה. הוא ביקש מאיתנו להבהיר לכולם שאסור לטפס לשם ללא הסכמה, פשוט תבקשו מחואן שנמצא בהוסטל, ובטח ובטח לא להכנס פנימה ולא להדליק שם מדורות.
תעשו טובה ותשאירו רושם טוב, חבל שכולם יחשבו שאנחנו הישראלים פרועים והורסים כל מקום שאנחנו נמצאים בו.
תודה ח´ברה ותהנו בטיול.

אהלן
חזרתי מהטרק לפני יומיים__ הסניורה בהוסטל ממש לא קיבלה את פנינו יפה כשביקשנו לראות את האורטופותו שלא קיים בכלל בהוסטל שלה__ היא התלוננה שכל הזמן מגיעים ישראלים ומבלבלים לה את השכל לגבי מפה או אורתופוטו___
קיצר, מי שמתכנן לעשות את הטרק, פשוט אל תיכנסו להוסטל (אלה אם כן אתם רוצים לישון בו מה שלא ניראה לי__) כדי לחסוך את אי הנעימות___
אם אתם רוצים לקחת מים מההוסטל גם אין סיבה__ יש נחל ממש לפניו___
יריב

עשיתי את הטרק בדצ´ 09- טרק מדהים!! פראי ולא מפוצץ אנשים. לאחר 4 חודש אני מעלה כמה טיפים ומקווה שאני מדייק במיקומים ובשעות אך יש לאמת את זה בשטח!
1) לתחילת הטרק בישוב סן חואן- יש מיניבוס שעולה 800$ (פזו צ´יליאני) בלבד!!!!לא הסעה ולא מונית במחירים מופקעים! אך גם טרמפים אפשריים בהחלט. הוא יוצא בימי שני ושישי בלבד בבוקר 7:30 ובערב 18:00 , זה מספיק בדיוק לזמן הטרק אלא אם חוזרים עם סירת דייגים.
המיקום של "התחנה"(אל תצפו לטרמינל!אלא פיסת עפר) לאחר חיפושים עיקשים זה ליד גשר הבטון מעל הנחל שעובר בעיר ברחוב Colon ורח´ H.de magallanes שם ישנם מס´ מבני עץ מעיין באסטות שלידן יש מס´ שלטים כמו תמרורים בצבע ירוק וכיתוב לבן שם רשום על אחד מהם באמצע סן חואן וימים ושעות היציאה. יש ללכת ולאמת זאת יש מצב שזה רח´ אחד למעלה או למטה אך מה שבטוח שיש שזה ליד הגשר בטוך בכביש מצד מזרח.
2) יש מפה שאותה ניתן לקנות בחנות קמפינג ליד הסופרמרקט "יונימרק" מהפלאסה המרכזית למטה. 3500$
3) לטרק לא צריך יותר מדי סיפורי דרך כי היא מסומנת טוב וברורה! אני הדפסתי את מה שיש פה והשתמשתי בעת הצורך אך דברים משתנים! + המפה שלא עוזרת יותר מדי.
4) ניתן לדעת זמני גאות ושפל ע"י חיפוש בגוגל
time tide punta arenas ולרשום את הזמנים ולפיהם לעבוד!
5) חציית הנהרות זה לא סיפור- ה-1 הוא לא רציני! את השני יש לחצות לא הכי קרוב לים בוא הוא יותר צר ונראה פחות זמן לחצות!! שם גם הוא יותר עמוק!!! יש ללכת במעלה הזרם +-20 מ´ (איפה שהקמפינג מצד ימין-סימון לבן) וממולו לחצות שם יותר רחב אך לא עמוק!אנחנו לא חצינו אף פעם מעל גובה האגן! את הנהר ה3 יש לחצות מול הסימון של החלפ"ס הכתום על הגזע ממול. כמו כן יש לתכנן זמנים- אנחנו ישנו ביום ה1 ברפוחיו ולאחר מכן יצאנו בבוקר להגיע כשעה לפני השפל הנמוך ביותר כדי להגיע גם לנהר השלישי שהוא +-3 ש´ אחרי ולהספיק גם אותו ולישון בקמפינג אחרי!
ביום ה3 יצאנו ללא ציוד לצלב וחזרנו בערב וב 11 בלילה שהיה שפל מטורף חצינו רק כדי לישון בצד השני כי בבוקר הוא גבוה ואז לא מחכים חצי יום לירידה שלו ואפשר ללכת לנהר ה2. ביום ה4 הלכנו עד לקמפינג מאחורי המלון ליד המגדלאור זה ע"מ לקדם מנהלות וביום האחרון לא למהר וללכת לסן חואן רגוע.
4) לאמיצים- ניתן לעלות לעלות לצלב ע"י זחילה מלמטה לאמצע ולעלות בסולם למעלה

קצת על גאות+ לינק ozidine | 08.03.10

אוקי,
שני דברים שחייבים לקחת ברצינות בטרק הזה, זה:
1)הסלעים החלקים 2) הגאות.

חבר´ה! הסלעים האלו חלקים ומצריכים שיא זהירות, אפשר בקלות להחליק ולשבור או לעקם. זה לא סתם ´תיאור דרך´.

הגאות: פרמטר חשוב מאד, ולכן קצת נרחיב מעבר למה שנכתב.
הגאות והשפל מושפעים מזריחת הירח, וזריחת הירח כידוע, מושפעת מהשמש, זאת אומרת מהיום בחודש ומהיום בשנה.
מסקנה: כל יום בשנה והגאות והשפל שלו! יש לבדוק!
לדוגמא, הלינק הבא שירת אותנו יפה:

הסבר,בגדול:
ב 24 שעות יש פעמיים גאות (high tide) ופעמיים שפל (low tide). בחצי הראשון של היממה (am) יש גאות ושפל וכן בחצי השני (pm), רק שבחצי השני השפל יותר נמוך וגם הגאות יותר גבוהה.
אפשר לשים לב שזה גם מחולק פחות או יותר במרווחים שווים של 6 שעות, וכל יום זה "זז" קצת.
שאלה מתבקשת היא, מה קורה אם "מאחרים" לשעה שבה כתוב שיש שפל?
לא בדקתי מדעית, אבל אנחנו איחרנו באיזה שעתיים ועדיין היה שפל... אבל!!! כשהגאות התחילה, זה קורה במהירות, וזה לכשעצמו תופעה מעניינת. פשוט המים התחילו לסגור עלינו בעודנו יושבים בפנאן בשפת הים ומתלבשים...

עוד כמה טיפים tomershmul | 30.12.09

טוב... אז ככה -
חברת האוטובוסים שלוקחת לסן חואן נקראת TITO AMPUELO. האוטובוס יוצא כל שני ושישי ב8:00 וב19:00. זה הטלפונים שלהם: 217006, 09-6401494, 09-6400078 ועולה 800 פסו.

לגבי המסלול:
כל קטעי המעבר של הסלעים רצוי לא לעשות בגאות! אנחנו נתקענו בקטע לא עביר והיינו צריכים לחכות 3 שעות עד שהמים ירדו קצת. לא כיף!
את הנהרות אפשר לחצות יחפים! גם ככה לא מרגשים את הרגליים :)
הדגשה: הנהר השני הוא העמוק ביותר ולכן המשמעותי ביותר למעבר בשפל. חשבו זמני גאות ושפל בעיקר לפיו.
מים: יש המון מהנהר השני ועד הצלב, בעיקר אחרי הנהר השלישי.
קטע הסלעים שאחרי הנהר השלישי מחולק לשניים - שעה ורבע כל אחד בערך. ביניהם יש את קמפמנטו 3 שלא כלול בסיפור הדרך - אין לידו מקום קרוב למלא מים! אחרי כל הקטע המסולע יש עוד מחנה שמוזכר בסיפור הדרך.
ממחנה זה ועד המחנה שמתחת לצלב אין מקומות נוחים לישון.
מומלץ ביותר לישון בנק´ הקמפינג המוזכרות! מדובר בקמפינגים של דייגים אז תשמרו נקי אחריכם.
מתחת לצלב יש ספר אורחים שאפשר לכתוב בו את שמות המבקרים ותאריך. אנחנו לא ראינו אבל הדייגים בספינה שאיתה חזרנו :) אמרו לנו.

חשוב להביא:
* משרוקית (עזר לנו המון לתפוס את הסירה)
* בטריות למצלמה (הרבה יותר כיף מלצלם כל פעם תמונה והיא נכבת)
* אוכל ל6 ימים מומלץ! כך אפשר לחלק את הטיול ליותר ימים - ההליכה לא קלה!

ועוד כמה טיפים קטנים:
* אם הצלחתם לתפוס סירה, תעלו עליה עם סנדלים - אנחנו נרטבנו לגמרי.
* אל תעלו 4 אנשים עם מוצ´ילות על סירת ההצלה שבאה לחוף!
* השייט מקמפינג הנהר השלישי ועד פונטה ארנס לוקח 8 שעות! קחו זאת בחשבון :)
* דג מרלוסה מטוגן - מומלץ בחום!

והוסטל חדש, חמוד, שקט ומפנק עם שמיכות פוך בפונטה ארנס - ÑANDU (חושבים לשנות את השם אולי...)
נמצא ברחוב INDEPENDENCIA 416. קריסטיאן וסינטיה מקסימים.

תעשו חיים. רגב, אביטל, תומר ונעה

hi. im not used to mikledet.com so its gonna b in plane english. i finished this adventurous trek and i got lots of things to describe in order to make things easier. the story is excelent but must b updated and this is what im about to do.
1)trempim
u mioght do it and might try but its hard:
first take the 18A bus to RIO DE LOS CIERVOS out of town going south.take it from av.BALMECEDA and CHILOE street near the BLUE HOUSE HOSTEL. u go down on the last station. hitchhike to a place called FUERTE BULLNES. on the way there is a turn to a place called LAGUNA PARLLIAR so b careful. u might recognize it - there is a wood bridge and a police station. u go down in a 3 way split u cant miss with a statue of maria and u take the right road to SAN JUAN and u go with it. the way to san juan is long. 5-6 KM easy. after u get there u keep on the road to RIO SAN PEDRO which is out of the village 5-6 KM easy. very hard to get a tremp to this point and it might take a day just to start the trek so b alerted.
2) equipment:
please for your own good dont go without a whistel - MASHROKIT. this is the best way to signal fisherman ships.
also get a good color like yellow or red shirt so u can signal them.
also - a lot of socks. the trek is full of water and marshes.
there is a map dedicated only for this trek called SIG PATAGON 1:100000 but its not realy good. dont buy it. i left one in the blue house. if u want it it can b found in JACK WOLFMAN store by the casino and the naval army place.
3) tide:
dont b sleepy. get the tide cast. check it in the internet and cross it with the information from the army. go to the army and in the enterance there is a computer with the cast. ask for the adress - naval base. its super important for the 2end and 4th day.
4) story corections:
* general note: the colours of the signals are changing. if i write red or yellow and its green or orange its ok. lots of things like the life saving belt on the camp in the 3rd day do not exist anymore so

היה לי קצת קשה למצוא איפה זה, אז הנה הקואורדינטות של איפה שהצלב נמצא:
71 מעלות 18 דקות 19 שניות מערב
53 מעלות 53 דקות 28 שניות דרום

כל הכבוד חברה ! yotam80 | 26.02.09

סופסוף אנשים רציניים !
דעו לכם שהטרק היה מוכר לצ´יליאנים (מעטים) בלבד עד לפני כשנתיים, אך לאט לאט אנו הישראלים מוכיחים אופי ומטיילים גם כן באזור מרוחק ומיוחד זה, למרות הקשיים !
אולי הגיע הזמן להחליף את הצלב בפסל של פין יהודי...
המשיכו לבלות, לגלות ולכתוב
צ´או, יותם

שלום לכולם;---
אנחנו 10 חבר´ה שחזרו מהטרק (בלי שהספקנו להגיע לצלב מסיבות של זמן ומזג אוויר); להלן כמה נושאים שחשוב שתדעו עליהם לפני שאתם יוצאים: ---

# חלוקת ימים ---
לצלב לוקח להגיע בערך שלושה ימים; תלוי בקצב התקדמות ובמזל (בעיקר מזג אוויר) ---
אם יתמזל מזלכם תתפסו סירה חזרה מאזור הצלב; אבל אל תבנו על זה---
סך הכל מומלץ להתכונן לטיול של 6 ימים ולא פחות---
חלקו מראש את הימים; התחשבו בשעות הגאות והשפל גם אם זה אומר שיהיו ימים ארוכים מאד וימים קצרים מאד---
לנו לקח הרבה יותר זמן ממה שכתוב בכתבה; כי היינו 10 אנשים ומזג האוויר היה גרוע - זה יכול לקרות גם לכם ---

# גאות ושפל ---
את שעות הגאות והשפל ניתן לברר בבניין הצי הימי של צבא צ´ילה אך מנסיוננו גם על נתונים אלה אי אפשר לסמוך לחלוטין ובמהלך הטיול תגלו שכל אחד יגיד לכם משהו אחר (עובדים בפארק; מטיילים אחרים) ---
כשאנו טיילנו שעות השפל היו בערך 10:00 בבוקר ו- 22:00 בערב ---
בסופו של דבר גאות ושפל אפשר לראות בקלות בעיניים והם משפיעים מאד על הטיול; לעתים שווה להישאר רעבים עוד קצת כדי ללכת על החופ בצורה נורמלית ולא בדילוגים בין סלעים בתקווה לא ליפול למים ---
כתובת לבירור גאות ושפל - הצי הימי: OHIGGINS 1169 ---

# הגעה ועזיבה ---
למיטב הבנתנו אין קווי אוטובוסים שמגיעים לאזור ---
אפשרי להגיע במיניבוס של הבלו-האוס; לנו זה עלה 10000 פסו לאדם הלוך-חזור והיינו 10 אנשים
מחירים דומים אפשריים גם בחברת ההסעות לגונה אסול ---
בקשו להגיע לנהר סן פדרו שם מתחיל המסלול ---
לאורך כל המסלול אין קליטה; לכן חשוב לקבוע מראש זמן להסעה חזרה ---
האפשרות היחידה לשיחת טלפון היא מההוסטל שנמצא בתחילת המסלול כ-3 שעות מנהר סן-פדרו כך שאם חזרתם מוקדם יותר תוכלו להקדים משם את ההסעה; אבל שוב - מומלץ לא לבנות על זה ---
כתובת וטלפון של חברת ההסעות: ---

יש לעבור לאי הרא

שלום לכולם;

# חלוקת ימים
לצלב לוקח להגיע בערך שלושה ימים; תלוי בקצב התקדמות ובמזל (בעיקר מזג אוויר)
אם יתמזל מזלכם תתפסו סירה חזרה מאזור הצלב; אבל אל תבנו על זה

של Dudu cohen
מייל שלי - [email protected]

shotafim lirony6 | 11.02.09

misheo roch la hasot et hatrek
anhano po beponto arenas
u can get as in facebook- liron felenberg

כתבה מעולה! omrif | 09.02.09

אני עכשיו בפונטה ארנס וגם שמענו על הטרק הזה ופשוט אין עליו מידע כאן! אף אחד לא יודע להגיד כמעט כלום עליו וגם אני שמעתי ממישהו ששמע ממישהו וכו´...

סבבה carioca | 07.02.09

כתבה סבבה, סיפור דרך שימושי למי שבקטע לעשות את הטרק, אני בכלל לא שמעתי עליו

וואו! dorassia | 05.02.09

וואו איזו כתבה מדהימה, רק בשביל זה אני מגיע עכשיו לצ´ילה לעשות את הטרק הזה.
והדור לייטמן הזה נראה בחור ממש מגניב!