קרוז דה לוס מארס

13/12/11
                            כתבו וצילמו: רפאל הרץ, ניתאי לפלר ואוריאל סירוטה

צלב הימים, קרוז דה לוס מארס Cruz De Los Mares)- Cabo Froward)

נקודת יציאה: פונטה ארנס, דרום צ'ילה.
תאריך: דצמבר 2011.
תיאור: טרק נהדר לנקודה הדרומית ביותר בדרום אמריקה היבשתית, בה נמצא 'צלב הימים' בראש הר. הטרק כולל חצייה רטובה של נהרות, יערות, מצוקים וחופים, כשמולנו נמצאים ההרים המדהימים בצד השני של תעלת מגלן. על החוף ניתן לראות סרטנים בגודל של ראש, כוכבי ים, אצות מאוד מוזרות וצדפות בכל הצבעים. בנוסף, הצטרפו אלינו 5 כלבים מלווים! דולפינים וסירות דייגים אפשר לראות כמעט כל יום, וברי המזל בינינו גם יצליחו לראות כלבי ים ואף לוויתנים!
אורך הטרק: 4-6 ימים, כ3 ימים עד לצלב.
קושי: קשה - חציית נהרות עמוקים וקרים, סלעים חלקים ושבילים שלא מסומנים הכי טוב.
אקלים: גם בקיץ יכול לרדת גשם, להתארגן בהתאם. יש רוחות חזקות.
מפה: http://www.wikiexplora.com/index.php/Cabo_Froward
מרחק: מריו סן פדרו עד לקאבו פרואוורד - 36.6 ק"מ.
מסן חואן עד לריו סן פדרו - 6.9 ק"מ.

הגעה:
•    יש אוטובוס שנוסע מפונטה ארנס לסן חואן בימים ב', ד', ו' ו-ש' בשעות 07:30 ו- 18:00. חזרה באותם ימים בשעות 09:15 ו- 19:15. האוטובוס נוסע כשעה ורבע. חשוב לבדוק את השעות לפני  והוא גם עלול להקדים בחצי שעה (כמו שקרה לנו)!!. עולה 1500 פזו.
•    יש ואן שיוצא מההוסטל בלו-האוס שעולה 60,000 ל-10 אנשים.
•    טרמפים - הכי כלכלי, אבל יכול לעקב את תחילת המסלול בגלל עיכובים.
•    אפשר לברר גם על מוניות, שבטח יהיו לא זולות מדי.

מסלול:
את הטרק מתחילים מריו סן פדרו, אנחנו לא הצלחנו להגיע כל כך רחוק, והתחלנו את ההליכה מגשר סן חואן. הליכה של כשעה על כביש עפר הביאה אותנו עד לריו סנטה מריה, ומשם המשכנו עוד כ-45 דקות עד לריו סן פדרו.
מריו סן פדרו המשכנו ללכת כשעה וחצי על שביל עפר לצידי החוף, עד לסוף הדרך וירידה אל החוף. רבע שעה של הליכה על אבני חוף תביא אותנו לפונטה ארבול, נקודה מאוד בולטת במפה. הליכה של עוד כשעה ורבע על אבני חוף תביא אותנו עד להוסטל.
ההוסטל עולה 10,000 פזו ללילה, אנחנו מילאנו מים שביקשנו מהגברת המאוד נחמדה בקבלה, והיא שמחה לעזור. פה גם צריך לשאול על העלייה לגבעת המגדלור, כי העלייה ללא אישור אסורה. עוקפים את ההוסטל לכיוון דרום מערב (החוף חסום!) בדרך מאוד מסודרת שעוברת בין כמה עצים, עד שמגיעים לחוף שצופה על גבעת המגדלור 'פארו סן איסידרו', שמומלץ בחום לעלות ולראות נוף מדהים. כמובן שאסור להיכנס למגדלור עצמו!
יורדים מגבעת המגדלור והולכים דרך עשב בגובה הברך, עד לכניסה שלא מסומנת ברור מדי ליער, קרוב לחיבור בין היער והחוף. 30 דקות של הליכה בשביל מסודר בתוך היער, שבמרכזו יש נקודת תצפית יפה, תוביל אותנו לחוף סלעי. זהירות פה בזמן הגאות! כמה דקות על החוף והסלעים מתחלפים באבנים עגולות, ונמצא עלייה ליער, לפני שהאבנים מתחלפות שוב בסלעים. הליכה נוספת של כ-5 דקות בתוך היער ויציאה לחוף. הליכה בשביל שצמוד לחוף תוביל אותנו לתוך יער. כ-20 דקות הליכה בתוך היער, שבמרכזו נמצא נקודת תצפית יפה, וירידה לכ-15 דקות על חוף של אבנים קטנות וסלעים. כניסה נוספת ליער שמסומנת בשק לבן ועמוד עם סרט והליכה של כ-15 דקות. מהיער יוצאים לחוף עם אבנים קטנות, להליכה של כ-15 דקות. כניסה לכ-10 דקות הליכה ביער, ירידה ל- 5 צעדים על החוף ועלייה נוספת לתוך היער, מסומן בעמוד עם סרט. לאחר כמה דקות בתוך היער, נרד לחוף ונלך כ-40 דקות עד שנגיע לנחל רדוד, שלא קשה מדי לחצות בקפיצה. הליכה נוספת על חוף חולי, למשך כ-35 דקות, שבמהלכה נמצא אי שצמוד לחוף. בזמן השפל אפשר להגיע בלי להרטיב את הנעליים! כניסה ליער להליכה של כ-10 דקות, וירידה לחוף סלעי. 15 דקות הליכה, בהן נמצא נקודת קמפינג טובה שמסומנת עם חליפת הצלה ונגיע לנהר הראשון, 'ריו יומבל'! אנחנו לא ראינו את הסימון, אבל יש 5-10 דקות לפני הנהר הראשון דרך שמסומנת בסרטים כתומים, שמובילים לתוך שביל מיוער ולרפוחיו נהדר. יכול להיות שבהמשך הדרך שמסמנת חליפת ההצלה נמצא הרפוחיו, לא בדקנו. מומלץ להישאר לישון פה באיזור כי אין הרבה אפשרויות טובות בהמשך.

טיפ: במידה ופספסתם את העלייה לרפוחיו, ניתן המשיך על החוף עד שפוגשים בנחל שאותו צריך לחצות יום למחרת. ממנו ניתן לחזור בשביל שעולה חזרה למיוערת במשך 5-10 דקות ומגיע לרפוחיו. קשה לראות את הרפוחיו מהחוף וקל לפספס את השביל שעולה אליה.
את הנהר הראשון אפשר לחצות בקלות דרך מספר בולי עץ שיוצרים מין גשר. הליכה של כ-15 דקות על החוף ואחריה כניסה ליער שמסומנת עם סרט כחול. 20 דקות של הליכה ביער, שבמרכזה נקודת תצפית בנוייה היטב. חוזרים להליכה על החוף, עלול להיות מסוכן בזמן הגאות. הליכה של כחצי שעה על החוף וכניסה ליער שמסומנת בסרט כתום. עלייה של כ-50 דקות במעלה ההר שמסומנת בסרטים ורודים, עד לנקודת תצפית מדהימה, 'מיראדור טורבה'! חוזרים 10 צעדים אחורה לשביל (אין דרך אחרת, לא לנסות אפילו ללכת בשביל לא מסומן!) ומממשיכים עם ההר עוד כחצי שעה, דרך דשא קופצני ואיזור שלם שנראה כמו גן יפני, שאחריו נמצא איזור ביצתי שהרגל יכולה לשקוע עד מעל הקרסול, עד לנקודת תצפית בנוייה על הנהר השני. 20 דקות הליכה עד למורד ההר, ועוד כ-15 דקות הליכה על החוף, בה נמצאת נקודת קמפינג טובה שמסומנת בסרט ורוד, עד לנהר השני, 'ריו סן ניקולס דה חנס'.
לפני החציה של הנהר, נמצא איזור קמפינג מצויין שמתאים לאוהל אחד. תמצאו אותו בין כמה עצים במעלה הנהר. נקודה נוספת על חול נמצאת גם בצד הזה של הנהר, ומתאימה ליותר אוהלים. אל תבזבזו יותר מדי זמן בלמצוא גשר טבעי לחצייה, אלא פשוט תחצו. יש כמה נקודות טובות, כדאי פשוט לחצות דרך האי בזמן השפל, מגיע עד הברכיים. אם לא רואים את האי בזמן הגאות, בטח כדאי לחכות קצת לשפל.
לאחר החצייה של הנהר, נלך על החוף כחצי שעה, עד שנראה חץ צהוב שמסמן נקודת קמפינג טובה, ואחריו 2 סרטים על מקל שמסמנים כניסה לשביל קשה בתוך היער, כשעה הליכה ביער. אפשר ללכת גם דרך הסלעים שצמודים לחוף, אבל הם ממש חלקים ומסוכנים, מומלץ לעשות את זה רק בשפל וכשלא יורד גשם. חוזרים לחוף לכשעתיים הליכה, עד למפגש עם הנהר השלישי, 'ריו נודאלס'. לפני החצייה, יש נקודת קמפינג טובה במעלה הנהר, סימנו אותה במקל עם נעל. באותו מקום ניתן לחצות את הנהר גם בזמן הגאות. אם אתם חוצים משם, זהירות ביציאה, הדרך מלאה בבורות.

בחזרה לדרך לחוף סלעי. לאחר כשעה וחצי הליכה, שבהן עלינו מספר פעמים לעיקופים קטנים בתוך היער (אבל ליד קו הסלעים!), נגיע לחוף חולי, בו נמצאת נקודת קמפינג טובה. 10 דקות של הליכה על החוף ונחזור להליכה של עוד כחצי שעה על סלעים עד לסלע מוזר שנראה כמו איבר מין גברי. מנקודה זו כבר ניתן לראות את הצלב!
נמשיך ללכת כ-50 דקות על חוף מלא בעצים מתים וסלעים, עד לכניסה ליער שם נמצא נקודת קמפינג נהדרת. העצה שלנו - להחביא פה את התיקים בצידי הדרך ולהמשיך עם מים ומצלמה. הדרך עוברת ביער עם שביל קשה, שכולל חבל או סולם רעוע, לבחירתכם. כ-20 דקות הליכה ביער, עד לירידה לחוף. כ-25 דקות הליכה על החוף. כ-100 מטר לפני סוף החוף, לא להמשיך לצוקים, סימנו את הכניסה לעלייה עם שק לבן, ומהכניסה הדרך ברורה. כשעה עלייה לצלב. עוד כחצי שעה תמונות, וברכותיי, הגעתם לנקודה הכי דרומית בדרום אמריקה היבשתית!
עכשיו רק צריך לחזור...

הערות וטיפים:
•    אחרי גשם רציני, במיוחד אם זה כמה ימים גשומים, הנהרות יהיו הרבה יותר עמוקים. יש להיזהר ואפילו לשקול שוב את המשך הטרק.
•    בכל מקרה של חצייה של נחל עמוק, מומלץ ללכת קודם בלי תיק כדי לראות כמה הוא עמוק, ועם מקל שיעזור לא לבעוט באבנים בתוך המים. עצה חשובה היא שבעיקולים הנחל יותר עמוק, וכדאי לא לחצות שם.
•    לפני שחונים לקמפינג, יש לבדוק שהמים לא עולים בגאות עד לנקודת החנייה. הגאות היא רצינית ויש לקחת את זה כשיקול.
•    מים יש לאורך כל המסלול, בנחלים קטנים ועד נהרות. את הנהרות חוצים קרוב לשפך הנהר, כך שהמים יותר מלוחים שם ועדיף לעלות קצת במעלה הנהר כדי למלא מים מתוקים. למים יכול להיות צבע קצת חום-צהבהב, אבל הם בסדר גמור לשתייה!
•    ביציאה מהיערות להסתכל על הסימון בשביל הדרך חזרה. לקחת בחשבון שכמעט כל סרט, שקית, בקבוק, נעל או עמוד הם סימון. בכל מקרה לא ללכת ביערות בדרכים לא מסומנות, זה פשוט לא יעבוד.
•    כדאי לבדוק ולהעתיק לפנקס את שעות הגאות והשפל, וגובה המים בפונטה ארנס לכל השבוע. ניתן למצוא בגוגל. עוד יותר מומלץ לתכנן את שעות המסלול שלכם לפי הנתונים האלה. אתר טוב הוא זה:
•    להתארגן ליומיים נוספים. אפשר להתעכב בגלל מזג אוויר שמתשנה במהירות בלי שום בעיה.
•    מומלץ לקנות מפה, לדעת מתי הדרכים נכנסות ליער וכדי לקבל פרופורציות על קילומטרים.
•    טיפה צפונית לפונטה ארבול, יש דרך למונטה טארן (Mt. Tarn), ההר הכי גבוה בסביבה. אם עדיין נשאר לכם כוח, יש הליכה של 4 וחצי קילומטר לגובה של 825 מטר.
•    אם יש סלעים שנראים קשים מדי לחצייה, במיוחד בזמן הגאות, בטח יש דרך עיקוף. תחפשו סימונים.
•    בכללי מומלץ לנסות לברר האם התאריך טוב ליציאה, המסת שלגים נרחבת יכולה להרוס טיול כיף!
•    והכי חשוב, היו מטיילים טובים! אל תלכלכו (זוכרים? זבל מי שמלכלך!), הרימו סימונים שנפלו, תוסיפו סימונים כשאתם רואים שצריך, ובעיקר תהנו!

קצת עלינו:
רפאל מקיבוץ אור הנר, ניתאי ואוריאל מקיבוץ עין השלושה. התחלנו לטייל באוקטובר 2011, עם רפא נפגשנו באושוויה. מטיילים עם טרמפים ובכיף. על הטרק הלא מתוייר ולא מוכר מדי שמענו בזכות הסיפור דרך הנהדר של בן, רועי, זיו ודור פה באתר  ואפילו השלמנו מהם כמה פרטים.
עזר לנו מאוד גם הבעלים של הוסטל אינדפנסיה, שגם השאיל לנו מפה ונתן המון עצות, אחרי שהוא עצמו טייל בהצלחה כבר 3 פעמים בטרק.
בגלל קצת זלזול בחשיבותם של סימוני הדרך, נאבדנו בתוך היער למשך כ-5 שעות נוראיות, שנאלצנו לפלס את דרכנו דרך עצים סבוכים, קוצים וצוקים, עד שחזרנו אחורה, מותשים עד אפיסת כוחות. ארוחת צהריים מאוחרת הספיקה כדי להחליט שאנחנו ממשיכים בדרכנו אל הצלב, הפעם בדרך הנכונה והמסומנת! הבנו בדרך הקשה והשורטת שכדאי לבזבז עוד 3 דקות בחיפוש אחר הסימונים ולא עם 'יהיה בסדר'!
את סיפור הדרך הזה כתבנו בהתבססות על סיפור הדרך של 4 החבר'ה, וכתבנו אותו כדי שיהיה מפורט ועדכני להיום. בתקווה שיותר אנשים יטיילו בו ויהנו מהמסלול הנהדר הזה. לא חילקנו לימים כמוהם, ואני רק ממליץ להשתמש גם בסיפור דרך שלהם! תבדקו לפני זה מתי מחשיך ותבנו לפי זה את הימים שלכם.
הבאסה היחידה היא שאת סיפור הדרך כתבנו רק אחרי שהתיישבנו לנוח מהטרק, ולא יצא לנו לבדוק אותו. אם אתם מסתמכים על הסיפור שלנו והסימונים אומרים אחרת, בטח הסימונים צודקים! תוסיפו לזה שהרבה עצים חוסמים דרכים אז נוצרים דרכים חדשות!

מקווים שתהנו מהטרק כמונו!