סלטה וסוף הטיול

18/1/10

כתב וצילם: ג'ונתן רויזין
שלום. קוראים לי ג'ונתן ואני עשיתי את הטיול-אחרי-צבא שלי, לפני הצבא. אחרי שנה של דחיית שירות, נשארו לי חודשיים וחצי לטייל וחמש ספרות בבנק, אז החלטתי לטייל. לאיפה? דרום אמריקה.

סלטה וסוף הטיול

סלטה, ארגנטינה. 17.11.08-12.11.08

סוף סוף ארגנטינה. מצחיק לראות את המעבר מבוליביה לארגנטינה. ממש אפשר לראות את המעבר מדרך עפר מגעיל לאספלט נורמלי. אספלט! ישר קונים כרטיס נסיעה לסלטה. 7 שעות נסיעה. ועוד באוטובוס אמיתי. אחרי הנסיעה הקודמת, זה כמו לעבור מחיפושית לג`יפ ב.מ.וו., רק שבחיפושית יש גם בולביאניות שנוסעות בעמידה.
הגענו לסלטה. עברנו יומיים שבהם לא עשינו כלום חוץ מלאכול, והרבה. הרבה בשר. סוף סוף! עם כל הכבוד ללגונות, למדבריות, לצוקים ולקונדורים - אין הרגשה יותר טובה בדרום אמריקה מאשר עם סטייק בצלחת. תענוג. אז אחרי יומיים שבהם בזבזתי פי שלוש מהקצב הרגיל של בזבוזים, והכל הכל על אוכל, יצאנו לרכיבה על סוסים.
הלכנו לחווה שנמצאת 40 דקות מסלטה, כדי לרכב על הסוסים. אני קיבלתי סוסה קצת טיפשה וקצת משוגעת אבל מאוד טובה. "מימוסה" - "מפונקת". אמרתי לגאוצ`ו שם שרכבתי פעם אחת על סוסים באורוגוואי וכנראה הוא הבין מזה שאני מנוסה בקטע הזה. בגלל זה הוא הביא לי את מימוסה, שכנראה חוץ מפינוקים היא אוהבת מאוד לרוץ. העיקר שהיא הייתה צייתנית מאוד. אחרי כמה הסברים יצאנו לדרך. קצת הליכה עם הסוסים ואז יש לנו איזה 50 מטר שאפשר לדהור בהם עם הסוס. וואי... כיף לא נורמאלי. בובום בובום. בובום בובום. שיאללה. מאוד אהבתי. אגב, קצת ידע כללי. סוס ממוצע לא יכול לרוץ יותר מדקה בערך. סוסי פולו, שהם סוסים מגזע מאוד מיוחד שמקבלים דיאטה מיוחדת יכולים לרוץ בסך הכל 7 דקות. אז אל תאמינו למה שאתם רואים בסרטים לגבי סוסים שרצים במשך שעות בשדות. חרטה. אחרי רכיבה של שעתיים בערך חזרנו לחווה. שם היה לנו אסדו כמו שצריך, עם הרבה יין מצויין ואווירה טובה. בעל החווה, אנריקה, הוא אחלה בחור ומצחיק בטירוף.

דיברנו הרבה, וצחקו עליי בגלל שיש לי מבטא חצי ישראלי חצי "פורטניו" שזה הכינוי לאנשים מבואנוס איירס. בכלל, יש פילוג מאוד גדול בין האנשים שגרים בבואנוס איירס לבין האנשים בשאר האיזורים של ארגנטינה. בשאר האיזורים האנשים מרגישים שהפורטניוס מתנשאים. יכול מאוד להיות שיש בזה משהו. דיברנו על כל העניין הזה ועל עוד דברים, היה מאוד נחמד. גם תמיד כיף לדבר עם ארגנטינאים, במיוחד נחמדים ובמיוחד במיוחד אחרי שבאים מבוליביה.

אחרי האסדו, חזרנו לרכב. הפעם באיזור קצת יותר הררי. קצת ג`ונגלי. מאוד נחמד. עוד קצת דהירה. אני מת על זה. חזרתי להוסטל בשעה 8 עם קצת כאבי גב ותחת, אבל מאוד מאוד מרוצה.
וזהו. היום היה יום בהוסטל. לנוח קצת, לאכול עוד קצת בשר. מחר אני נוסע צפונה קצת, לפרובינציה של חוחוי, להומהוואקה. באופן כללי קצת עצוב לי שעומד להיגמר לי הטיול. עוד יומיים אני כבר נוסע, כנראה, לבואנוס איירס. ברור שגם שם אני לא הולך לסבול, אבל בכל זאת הטיול העצמאי עצמו עומד להיגמר. עצוב לי קצת. מצד שני אני כבר מתגעגע מאוד להרבה דברים בארץ. לבית, למיטה שלי, לשבט, לחומוס, למוזס, לפלאפון שלי וכמובן, להרבה הרבה אנשים. למשפחה, לחברים. לכולם. מתגעגע לסתם להיות בבית, לתלות כביסה או משהו. להרגיש בארץ. מצד שני, אני חוזר לארץ לצה"ל, והסוויץ` הזה לא יהיה לי קל. אפילו שאני הולך להיות בתפקיד שרציתי להיות בו.
אני קם מוקדם מחר אז אני הולך לתפוס לי כמה שעות שינה. יש לי יום ארוך. אוהב את כולכם ומתגעגע, ג`ון, סלטה, אררררררגנטינה

טיפים לסלטה:
הייתי בשני הוסטלים, הראשון היה קצת מת, ואז עברתי לאקסס שהוא מצויין. החבר`ה שם על הכיפאק, ובאמת אווירה ממש נחמדה. אכלתי ב-El Viejo jack, והיה מצוין.

טוב, את השורות האלה אני כותב כבר מהבית של סבא וסבתא שלי בבואנוס איירס. מאז המייל האחרון לא עשיתי שום דבר מיוחד, חוץ מקצת איזור חוחוי ואיזה מוזיאון די מעאפן. לא משהו מיוחד בשביל לספר. הלכה לי המצלמה. באסה. אני חושב שעכשיו הגיע קצת הזמן לעשות מעין סיכום טיול.

המקומות. מדהימים. הייתי במקומות שאני לא אשכח בחיים. קודם הווארז, עם כל הלאגונות והמפלים המדהימים, אחר כך איקה עם הנוף המדברי והאגם באמצע, ואז קוסקו שעליה בכלל אין מה לדבר, עם המאצ`ו פיצ`ו והאיזור, (על לה פאז אני מדלג בקטגורייה הזאת), הסלאר דה אויוני, כולל את כל האיזור שמסביב עם הלאגונות הצבעוניות, הפלמנקו והגייזרים, ובסוף צפון ארגנטינה, סלטה והסביבה. טיול מדהים, מתוכנן טוב עם הרבה החלטות נכונות. אני מרוצה עד הגג...