הואנקאיה

טיפים של גולשים על הואנקאיה

קצת על הואנקאיה

הואנקאיה - Huancaya
הואנקאיה היא עיירה קטנה בפרו, קרובה ללימה הבירה. מקום עם טבע מדהים ונופים מדהימים - הרים, עצים, נחלים בצבעים מרהיבים, מפלים, לגונות - בגדול, הרבה כחול וירוק יפהפה.
נהוג לחשוב על לימה שהיא עיר גדולה אפורה וחסרת טבע, אך במרחק כמה שעות נסיעה נמצא המקום המדהים הזה, עם טבע יפה במיוחד.
מקום מומלץ לכל מי שאוהב טבע ובמיוחד מי שאוהב לטייל ולראות נופים.
העיירה עצמה קטנה ואין בה הרבה מה לעשות והיא רק נקודת היציאה לטיולים בטבע. במרכז העיירה יש כנסייה ושתי דקות משם ברגל גשר עתיק ולידו מפלים יפים.
קיימים בה מספר קיוסקים ומסעדות והרבה הוסטלים שאפשר למצוא בהם חדר, יחסית בקלות, ובעלות של סביבות ה-20 סול לאדם.

קיימים מסלולי טיול של מספר ימים באיזור (יש לבדוק מול סוכנויות הטיולים בעיירה), אבל אפשר גם להגיע רק לביקור קצר (עבורו תצטרכו להקדיש יומיים - עבור הנסיעות הלוך וחזור).
גם הנופים בדרך הם מאוד יפים, ולכן גם מי שיש לו רק יומיים - אמנם לא יספיק לטייל הרבה ברגל, אבל יראה המון נופים גם בהוואנקאיה וגם בדרך אליה.
שימו לב שגובה העיירה והאיזור הוא 3600 פלוס כך שמי שרגיש לגבהים צריך להיות ערוך לזה.

חשוב לדעת שההגעה להוואנקאיה מעט מסובכת, וכדי לטייל במקום תידרשו לפחות ליומיים, מומלץ יותר.
פרטים מלאים על ההגעה להואנקאיה תמצאו מטה בחוצץ "תחבורה".

איך להגיע? (מפארק קנדי במירפלורס)
1. להגיע לתחנה של peru bus שנמצאת בavenida mexico. האופציה הנוחה אבל המעט יותר יקרה היא לקחת מונית (15 דקות, לא יותר מ25 סול). האופציה השניה היא במטרופוליטנו. מתחנת ricardo palma שקרובה לפארק קנדי, קחו את קו C ורדו בתחנת mexico. אתם לא צריכים כרטיס, תנו 2.5 סול למקומי שנכנס ובקשו ממנו להכניס גם אתכם. ביציאה פנו ימינה עד שתגיעו לתחנה של פרו בוס (200-300 מטר).  (הנסיעה עצמה כ-10 דקות אבל קחו בחשבון כ-20 דקות סה"כ. 2.5 סול כאמור).

2. בחברת פרו בוס סעו לקנייטה (cañete). יש אוטובוס לשם כל 10-20 דקות, כנראה במשך כל היום. שימו לב לרדת בקנייטה. זה אוטובוס של מקומיים ואולי לא כמו שהתרגלתם עד עכשיו. שימו לב להתקדמות ותציקו קצת למקומיים כדי לוודא שלא תפספסו. כשעתיים וחצי, 15 סול.

3. השלב הבא הוא להגיע למגדלנה. אני נאלצתי לקחת מונית לאימפריאל (imperial), יישוב קרוב מאוד, כי לא היו מיקרובוסים למגדלנה מקנייטה אלא רק משם. ייתכן שאם תגיעו יותר מוקדם (אני הגעתי לקנייטה בסביבות 10) יהיה מיקרובוס ישר משם למגדלנה. המונית - רבע שעה, 6 סול.
3.1. קחו מיקרובוס למגדלנה. כאן תאלצו לברר עם המקומיים אם יש מיקרובוס מקנייטה למגדלנה ואם כן מאיפה ואיך להגיע לשם. אם אין תבררו אם יש מונית לאימפריאל ואם כן סעו לשם ובקשו מנהג המונית להוריד אתכם במקום הנכון ולהגיד לכם עם מי לדבר או בדיוק איפה המיקרובוס (אותי הנהג הוריד ממש ליד המיקרובוס וגם וידא עם הנהג שיש מקום ושהוא יוצא עוד כמה דקות). שימו לב שככל הנראה המיקרובוס יהיה ליאויוס (yauyos) שנמצאת כמה דקות אחרי מגדלנה. שימו לב לרדת במגדלנה. 3-3.5 שעות נסיעה, 18 סול.

4. ממגדלנה להוואנקיה יש מעין "מונית". מישהו מקומי שנוסע ברכב ולוקח טרמפיסטים בתשלום. כשתרדו במגדלנה תבררו עם המקומיים מי יוצא להוואנקיה ומתי. תמצאו אותו ותעדכנו אותו שאתם רוצים לבוא. ייתכן שיהיה לכם זמן לאכול שם צהריים. כל מה שאתם צריכים נמצא בדיוק איפה שירדתם. אין סיבה לחפש במקום אחר. משם הטרמפ יוצא ושם גם יש מכולות ומקומות לאכול. הנסיעה לוקחת שעה וחצי ועולה 15 (אולי 20 אם יהיו מעט אנשים).

איך חוזרים:
הדרך חזרה די דומה לדרך הלוך, אבל עם שינויים קלים (ייתכן שזה משתנה בהתאם לשעה):
1. עוד בערב לפני שאתם חוזרים, חפשו בחור משם ויקטור ריברה בבית בצבע ירוק, חצי בלוק מעל הכנסיה שבמרכז הוואנקאיה, בצד שמאל של הרחוב. הוא יוצא בבוקר למגדלנה ולוקח טרמפים. תשאלו אותו מתי הוא יוצא בבוקר (יוצא מהרחבה שליד הכנסיה). לי הוא אמר שהוא יוצא ב7 וכדי לא לפספס באתי ב6:45, וגיליתי שהוא כבר יצא. אז מומלץ להגיע עוד קודם. אם בכל זאת פספסתם, יש עוד רכבים שיוצאים למגדלנה - פשוט תשאלו את המקומיים ותשאלו על מכונית שעוברת ליד הכנסיה אם היא נוסעת למגדלנה ואם אפשר להצטרף. גם טרמפ כזה יעלה לכם 15 סול, שעה וחצי.

2. המיקרובוס חזרה יוצא בדיוק מאותו מקום שאתם כבר מכירים. הפעם סביר שיהיה מיקורבוס ישיר לקנייטה ולא תצטרכו לרדת באימפריאל. 20 סול, 3-3.5 שעות.

3. המיקרובוס מוריד אתכם בקנייטה, אבל כדי להגיע לתחנה של פרו בוס תצטרכו לקחת קולקטיבו. יש גם רכבים פרטיים שמחכים איפה שאתם יורדים ומציעים להסיע אתכם לשם ב1 סול לנוסע, זהה למחיר של הקולקטיבו. 10 דקות נסיעה, 1 סול.

4. קחו אוטובוס של פרו בוס חזרה ללימה, גם הפעם הוא יוצא כל 10-20 דקות. שעתיים וחצי, 13 סול. רדו בתחנה האחרונה, אותה תחנה בה עליתם בהלוך.

5. באותו אופן תוכלו לקחת מונית שתיקח 15 דקות ותעלה עד 25 סול, או לנסוע במטרופוליטנו ב2.5 סול. למטרופוליטנו צאו מהכניסה הראשית של התחנה ופנו שמאלה עד לכניסה למטרופוליטנו. הכביש מתעקל שמאלה, אל תקחו את העיקול הזה בהליכה למטרופוליטנו. כאמור משהו כמו 200-300 מטר. אפשר גם להיעזר במקומיים שיכוונו אתכם. במטרופוליטנו קחו את קו C עד ricardo palma ואתם חזרה ליד פארק קנדי. כאמור, אין צורך בכרטיס - שלמו לאחד המקומיים 2.5 סול והוא יכניס אתכם.

הערות:
1. מומלץ לצאת מוקדם. אני יצאתי באוטובוס של פרו בוס בסביבות 7 וחצי והצלחתי להגיע, אבל אולי כמה דקות אחרי כבר לא היה לי מקום במיקרובוס למגדלנה, ואני לא בטוח עד איזה שעה יש טרמפים ממגדלנה להוואנקיה. אם תצאו יותר מוקדם אולי גם יהיו מיקרובוס ישיר מקנייטה למגדלנה. בנוסף, אם אתם נוסעים ליומיים, הזמן היחיד שלכם לטייל בהוואנקיה יהיה מיד כשתגיעו, עד שיחשיך. כמה שתגיעו יותר מוקדם, יהיה לכם יותר זמן לטייל במקום.

2. כדאי שיהיה לפחות אחד שיודע ספרדית ברמה סבירה. אין מה לעשות, צריך לתקשר קצת עם המקומיים, והרוב הגדול מאוד שם לא יודע אנגלית. שימו לב גם שהרבה מהמקומיים לא לגמרי בקיאים בשעות ובדרכי ההגעה, אז א. תשאלו אותם כל פעם רק על היעד הבא ולאו דווקא על הוואנקאיה כי ייתכן שהם לא מכירים. ב. אם אומרים לכם שאתם צריכים לחכות למחר ושיש מיקרובוס או הסעה להוואנקאיה רק בבוקר, אל תתייאשו ישר ותשאלו מישהו אחר. קרה לי כמה פעמים שאמרו לי שפספסתי להיום והסתבר שזה לא היה נכון.

3. כשאתם אורזים ובוחרים איזה תיק לקחת, קחו בחשבון שהמיקרובוס מקנייטה/אימפריאל למגדלנה יכול להיות קטן וצפוף מאוד (אצלי בהלוך הוא היה כזה, מלא עד אפס מקום, ובחזור היה גדול ומרווח). בכל זאת, גם אם תקחו מוצ'ילה גדולה, אפשר לקשור אותה על הגג.

4. הנוף בדרך ממגדלנה להוואנקאיה מדהים בפני עצמו, וכדאי שתישארו ערים בחלק הזה של הנסיעה כדי לראות אותו.

כשאתם מגיעים להוואנקאיה, יש אפשרות לבקש מהנהג לקחת אתכם הלאה ל2 נקודות תצפית יפהפיות, תמורת 10 סול נוספים. אם הוא יסכים הוא ייקח אתכם הלוך וחזור, יחכה לכם כשאתם מצטלמים, וכל זה ייקח בסביבות שעה-שעה וחצי. אם יש לכם זמן מומלץ לחזור ברגל, לא על הכביש, אלא דרך הנחל. תוכלו להגיע ללגונה ולנופים היפים שראיתם מלמעלה. המסלול הזה קל מאוד ורובו הגדול בירידה. אם תבחרו באופציה הזאת קחו בחשבון כשעה וחצי-שעתיים בשביל החזרה להוואנקאיה. בקשו מהנהג שיסביר לכם בדיוק מאיפה יורדים לנחל ואיך להגיע למסלול, ושיוריד אתכם במקום הנכון (בין התצפית הראשונה לשניה, יהיה פיצול בכביש והנהג יבחר את השביל הימני. בשביל להגיע למקום ממנו יורדים לנחל צריך לקחת את השביל השמאלי). זה לא מסובך, אבל עדיף שתדעו בדיוק לאן צריך ללכת. ודאו שהזמן מספיק לכם להגיע לפני שמחשיך.
כאמור, אם יש לכם יומיים בלבד, תוכלו לטייל רק מיד כשאתם מגיעים ועד הערב, כי למחרת בבוקר הטרמפים יוצאים מוקדם. עשו זאת - חבל על יומיים מתישים של נסיעות ולפספס את הנוף המדהים ששם. אמנם ראיתם נוף מדהים גם בדרך, אבל הנוף כאן אפילו יותר יפה.
אם יש לכם יותר מיומיים בסה"כ תוכלו לברר באחת מסוכנויות הטיולים שבהוואנקאיה על מסלולים של יום ומעלה באיזור. רק קחו בחשבון יום שלם בשביל החזרה ללימה.

קבלו הצעות לכרטיס טיסה

כתבות

מחלת גבהים לאור מותו של המטייל אביב ברומברג ז"ל החלטנו להעלות כאן כתבה על מחלת גבהים על מנת לחדד את האזהרה בנושא ולמזער את הסיכון...